Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Dagmar Ingelse Leestijd 4 min.

Basecamp introduceert HEY:
de e-mailrevolutie voor ‘het nieuwe normaal’?

Bij digitaal samenwerken denk je al gauw aan slimme oplossingen en tools die de effectiviteit verhogen. Met grote regelmaat komen er dan ook nieuwe applicaties op de markt die ons digitale leven makkelijker maken. Maar email, een van de meestgebruikte manieren van samenwerken, is al decennia nagenoeg ongewijzigd. En dat is raar, want maar liefst een kwart van onze werkdag besteden we aan klikken en tikken in onze inbox.

De mislukte revolutie

Google vond het dus tijd voor verandering en kwam daarom in 2014 met Inbox: de revolutie in email. De filosofie achter Inbox was dat mails overbodig zijn, tot de gebruiker ze als nuttig aanmerkt. Zo was je mailbox opeens niet langer een to-do list opgesteld door anderen. Maar de revolutie en het succes vielen in de praktijk behoorlijk tegen. Na een aantal jaar besloot de techreus om wat features van Inbox in Gmail op te nemen en Inbox voorgoed te sluiten. Was email dan echt niet voor verbetering vatbaar?

Een nieuwe poging

Die vraag heeft Basecamp, het bedrijf achter verschillende productiviteitsverhogende tools zichzelf ook gesteld. En hun antwoord op die vraag is “HEY”.

HEY draait de regels van email om. In plaats van door iedereen gemaild kunnen worden, bepaal je zelf wie er toestemming heeft om tijd van je te vragen. Deze mails landen in je Imbox, met de “im” van “important”. Nieuwsbrieven landen automatisch in een aparte feed en tracking pixels werken niet. Kortom, als ontvanger heb je ineens veel meer controle.

20191204 Robert Oosterbroek - Way2Web 017

Elwin is een van de eerste gebruikers van HEY

Dat klinkt veelbelovend. Wordt dit dan wel die revolutie in email? We vroegen het aan onze developer Elwin, een van de eerste gebruikers:

“HEY is inderdaad echt anders. Je bent zelf veel meer de baas over je inbox. Mails (alleen voor jezelf) hernoemen, al je attachments op een plek, de hoge mate van screening, het is allemaal gericht op de gebruiker.

Plus, wat ik zelf een hele belangrijke vind, is dat “spy trackers” geblokkeerd worden. En HEY laat je ook meteen weten dat dit gedaan is. Met deze trackers kan de afzender nagaan wanneer je de mail opent en waar je op klikt. Veel nieuwsbrieven gebruiken deze techniek maar je hoeft er als ontvanger geen toestemming voor te geven. Je weet vaak niet eens dat het gebeurt. Nu is dat dus verleden tijd.

Mijn eerste indruk is heel goed. Ik zie er echt de waarde van in. Of ik er 99 dollar per jaar voor over heb weet ik nog niet, omdat ik mijn mail niet heel veel gebruik. Voor zakelijk gebruik zou ik er niet over twijfelen om het aan te schaffen.”

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?