Meer informatie Ja, ik geef toestemming

Bovenaankomen op Facebook: De Edgerank

Edgerank formule voor Facebook

De online aanwezigheid van je organisatie is in de moderne tijd een must. Maar hoe zorg je ervoor dat deze online aanwezigheid ook opgemerkt wordt door je klant?

 


Maurits 
Technisch bedrijfskundige
Directeur

Een belangrijk principe is de Edgerank. Een edge is een item op Facebook in welke vorm dan ook. De Edgerank bepaalt hoe het aangeboden nieuws gerangschikt wordt in de profielen van je klanten. Er is immers altijd meer nieuws dan op het prikbord past, vandaar dat Facebook een formule hanteert voor het berekenen van de relevantie ervan.

 

Er zijn drie factoren erg belangrijk voor het bepalen van de relevantie van je geplaatste nieuws.

1. Affinity score

De affinity score heeft alles te maken met de relatie van je potentiële klant met jouw bedrijfsprofiel. Facebook bepaalt aan de hand van een aantal factoren hoe belangrijk nieuws voor je klant kan zijn:

  • Het aantal keer dat de klant jouw profiel bezocht heeft;
  • Het aantal likes van de klant op jouw berichten;
  • Het aantal berichten dat je stuurt;
  • Het aantal comments op je berichten;
  • Het aantal kliks (acties) op gelezen nieuws;
  • Etc.

Conclusie: Het is belangrijk hoeveel verbintenissen er bestaan tussen jou en de klant.

2. Edge type

Interactie is een van de hoofddoelen van Facebook. Facebook waardeert verschillende acties daarom ook anders. Het plaatsen van een simpele link wordt bijvoorbeeld gewaardeerd met waarde ‘1’. Als er vervolgens een comment op deze link wordt gegeven wordt de link gewaardeerd met waarde ‘5’. De som van deze twee verschillende edges is hoger en daarom (nog) relevanter voor je klant.

Conclusie: Interactie van je gebruikers vergroot je relevantie voor alle klanten.

3. Tijd

De laatste factor is een logische. Des te ouder de post, des te lager de score. Des te nieuwer de post, des te hoger de score. Net als met ‘echt’ nieuws verliest alle informatie die wordt gedeeld op Facebook na verloop van tijd zijn waarde. Dit betekent dus ook dat alle edges die worden gedeeld op Facebook beperkt houdbaar zijn en je nieuwe items dient te blijven posten om zo de relevantie voor je klanten hoog te houden.

 Conclusie: Hoe nieuwer je berichten hoe hoger ze komen te staan.

 

 

Concrete invulling

Benieuwd naar de concrete vertaling van het Edgerank-principe voor je onderneming? Wij nemen je graag mee in de wereld die Facebook heet. Met haar groeiend aantal gebruikers bepaalt dit sociale netwerk steeds meer het online beeld van Nederland, waarbij de aanwezigheid van je organisatie dus ook steeds belangrijker wordt. Het opbouwen van een sterk merk gebeurt steeds vaker online dan offline, wij helpen je daar graag bij.