Meer informatie Ja, ik geef toestemming

KLANT CASES

Dopper

OVER Dopper

Internationale webshops en ERP-integratie op maat

Met herbruikbare design waterflessen van hoogwaardig kunststof en staal wil Dopper de wereld PET-flesvrij maken en het drinken van kraanwater stimuleren. Daarnaast steunt men wereldwijd projecten voor schoon drinkwater.

“Dopper is een social enterprise. Winst is niet ons doel, maar een betere wereld wel. Als wij die ambitie waar willen maken, moeten onze IT-oplossingen gewoon van topkwaliteit, slim en schaalbaar zijn. Daar wil ik niet steeds over hoeven nadenken. Way2Web begrijpt dat en heeft bewezen te kunnen leveren.”

Merijn Everaarts, Founder en CEO

Het vertrekpunt

Dopper is inmiddels actief in de Benelux, Duitsland en de Verenigde Staten. De flessen worden via de webshop en telefonisch verkocht aan consumenten, bedrijven en retailers. De social enterprise en gecertificeerd B Corp is een succes – maar gedateerde IT stond de groeiambities in de weg.

Dopper maakte gebruik van verouderde ERP-software, versplinterde webshops en tal van losse tools zoals Excel en zelfs overzichten op papier. Zeker nu ook de Amerikaanse markt werd betreden was er behoefte aan één systeem voor alle online activiteiten in alle landen en één systeem voor alle primaire backoffice activiteiten.

De lat lag hoog: de online verkoop aan drie heel verschillende doelgroepen moet 24/7 en wereldwijd probleemloos verlopen. Ook moet er ruimte zijn om continu nieuwe innovatieve modules toe te voegen.

brainstorming-colleagues-conversation-1260308

De oplossing

Way2Web realiseerde een internationaal high performance orderplatform, real-time geïntegreerd met nieuwe ERP-software en voorzien van een aansprekende lay-out per doelgroep.

Onze aanpak bestond uit twee fasen:

  1. Probleemanalyse en ERP-implementatie
  2. Ontwikkeling van een modulair orderplatform op maat

Fase 1: IST-SOLL-GAP &
ERP-implementatie

Na inventarisatie van de IT-omgeving van Dopper zijn we gestart met de IST-SOLL-GAP-analyse . Deze vormde de basis voor een stappenplan om de operatie te stroomlijnen. Binnen drie weken lag er een handzaam advies om keuzes te maken. Om informatiestromen en IT-systemen inzichtelijk te maken zijn er bovendien praktische procesflows gemaakt.

De conclusie was dat de ERP-software, de koppelingen en de webshops moesten worden vervangen. Na een grondig selectieproces is uiteindelijk gekozen voor NetSuite, de nummer één in internationale, multi-entity en multi-currency ERP-software voor het groot-MKB.

De software is in drie maanden en in vijf sprints geïmplementeerd. Way2Web had de supervisie, vertaalde wensen naar requirements en was eindverantwoordelijk. Implementatiepartner Fast Four was verantwoordelijk voor de daadwerkelijke inrichting van de NetSuite.

Fase 2: Design en bouw van
een modulair orderplatform

Tijdens de implementatie van Netsuite is gestart met het bouwen van één modulair orderplatform en real-time API-koppelingen. De lay-outs zijn per doelgroep (consumenten/bedrijven/retail) ingericht, inclusief zaken als bestelstappen, in te vullen velden, prijzen en prijsafspraken, producten en productgroepen, betaalmethoden en meer. Zelfs de vormgeving is per doelgroep compleet anders, maar altijd binnen de huisstijl van Dopper.

Voor de techniek is gebruik gemaakt van applicatieframework Laravel. Deze toonaangevende ‘blokkendoos’ garandeert een robuuste basis en een maatwerk oplossing met standaardtechniek. Met Laravel is voorzien in zaken als modulaire opbouw, het hergebruik van bestaande modules voor snelle oplevering en het gebruik van de laatste technieken op het web.

Het orderplatform is volledig ingericht op een hoge wereldwijde performance, multi-entity en multi-currency en 24/7 beschikbaarheid. Naast de eigen lay-outs per doelgroep zijn er dus ook per land andere configuraties mogelijk, zoals specifieke betaalmethodes in eigen valuta en verkoop vanuit de eigen landentiteit voor financiële verslaglegging en order fullfillment. Alle informatie wordt 1-op-1 gesynchroniseerd met ERP-software NetSuite.

Online orderverwerking: Laravel Orderplatform

  • Real-time communicatie met Netsuite en dus data-opslag op slechts 1 locatie
  • Tracken van uitgaande e-mails met MailGun zorgt voor zekerheid dat mails zijn aangekomen én gelezen
  • Wereldwijd inzetbaar. Integratie met Avalara voor Sales Tax in de USA en instelbare betaalmethoden per land dankzij een volwaardige integratie met Adyen
  • Samenstellen van customized Doppers, die de klant helemaal zelf gemakkelijk online kan bewerken en samenstellen
  • Marketingtools als A/B-testing, Trustpilot (klantreviews), Addthis (social) en MailChimp (e-mailnieuwsbrieven)

Gebruiksvriendelijke orderverwerking dankzij NetSuite

NetSuite is een van de drie ERP-pakketten ter wereld die volledig SaaS en online beschikbaar is. De software beschikt over uitgebreide financiële verslaglegging die voldoet aan alle belastingregels in meer dan 50 landen. Bovendien heeft NetSuite een zeer gebruiksvriendelijke userinterface.

Het pakket is voorzien van goed gedocumenteerde API’s voor het leggen van robuuste koppelingen en er bestaan talloze online add-ons voor nieuwe functionaliteiten. Dankzij de API’s zijn wij in staat om het Orderplatform van Dopper perfect te integreren met de werkprocessen van NetSuite. Zaken als voorraad-, product- of klantinformatie zijn dus altijd up-to-date.

En nu?

Met de uitrol van het nieuwe Orderplatform zijn de interne processen van Dopper drastisch verbeterd. Maar dit is slechts de start. In de komende jaren zal Dopper voortbouwen op het sterke fundament:

  • Verdere internationale uitrol binnen de Verenigde Staten maar ook naar onder andere UK en Spanje.;
  • Doorvoeren van interne controlemechanismen (1-op-1 matchen van orders in offerte-tot-aan-levering in Orderplatform, NetSuite en WMS);
  • Verder versimpelen van het bestelproces door het automatiseren van tussenstappen en het toevoegen van handige modules zoals het dynamisch berekenen van wereldwijde verzendkosten en staffelkorting;
  • Een verdere tijdsbesparing realiseren door het automatiseren van de orderstroom.

Met webshops in de VS, de Benelux en Duitsland en backoffices in New York en Haarlem was het echt een uitdaging om orders snel en feilloos af te handelen. Zeker als je ook nog jaarlijks sterk groeit.

Dankzij Way2Web hebben we nu één internationaal orderplatform en één systeem voor alle backoffice activiteiten. Bestellingen, betalingen en mailverkeer – alles is onder controle.” 

Laurens van Woerkom, Applicatiebeheerder Dopper

Ik wil ook zo’n slimme webapplicatie om mijn organisatie beter te laten presteren.

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?

Bewezen resultaten

Hier leest u meer over websites en webapplicaties die we de afgelopen jaren hebben ontwikkeld. Niet alleen omdat we trots zijn op ons werk, maar vooral om u te laten zien hoe we hebben meegedacht en meegewerkt met onze opdrachtgevers