KLANT CASES
Socius Wonen
OVER Socius Wonen
Unieke community schaalt op dankzij webapplicatie
Socius Wonen maakt leegstaande kantoren geschikt voor jongerenhuisvesting op een manier die ongebruikelijk is in de vastgoedbranche. Jongeren zelf spelen namelijk een actieve rol in de transformatie van een pand en ook in het beheer daarna. Het door Way2Web ontwikkelde Socius Connect is het digitale hart van dit unieke initiatief dat inmiddels huisvesting biedt aan meer dan 2.000 jongeren.
Slimme oplossingen voor complexe en vaak onnodig tijdrovende activiteiten – Way2Web ontwikkelt digitale oplossingen voor de vastgoed branche.

“Bij Way2Web krijg ik niet wat ik vraag, maar wel wat ik bedoel. Daarom werken we al ruim 5 jaar samen aan Socius Connect, het hart van ons vastgoedtransformatie-bedrijf. Inmiddels met 17 panden en meer dan 2000 bewoners!”
Pim Koot, Commercieel directeur
Voor studenten, door studenten
Socius was ooit een initiatief van studenten voor studenten en weet dus als geen ander wat jongeren willen: een betaalbare kamer in een schoon, centraal gelegen huis met leuke medebewoners en natuurlijk snel internet. Met een zelf ontwikkelde formule voor de transformatie van bijna alle gebouwen, werd Socius Wonen een doorslaand succes.
Zonder goede automatisering kon Socius echter niet verder. Dat gold voor bedrijfsprocessen als administratie, klantenservice en onderhoud bijvoorbeeld. Maar ook voor het managen van het verbouwen van panden waarbij studenten, in ruil voor huurkorting, zelf mee klussen onder leiding van een aannemer. Ook na de transformatie van een gebouw blijft een aantal bewoners betrokken als eerste aanspreekpunt en beheerder van (een deel van) het pand.

Socius Connect: het digitale hart
Way2Web heeft alle bedrijfsonderdelen overgezet naar een op maat gemaakt, snel en robuust systeem: Socius Connect. Vervolgens is er een huurdersportaal opgezet waar bewoners informatie kunnen vinden en zoveel mogelijk zaken zelf regelen om de druk op de klantenservice en de administratie te verlichten.
De melding van een storing bijvoorbeeld komt direct terecht bij een onderhoudsbedrijf, waarna er zonder tussenkomst van Socius een afspraak wordt gemaakt. Komt er een kamer vrij dan start automatisch een wervingscampagne en kunnen huurders via openhuisdagen zelf hun nieuwe huisgenoten kiezen.
Van leegstand en verlies van huuropbrengsten is daardoor nauwelijks nog sprake. Bewoners zijn tevreden en voelen zich betrokken. En voor de backoffice is er 30% tijd bespaard.
Testen in de praktijk
Voor dit project moest er goed gepland worden om ervoor te zorgen dat de lopende bedrijfsvoering niet gehinderd werd. Daarom konden de diverse systeemonderdelen pas na de initiële livezetting echt getest worden. Dit is opgevangen door het supportproces te optimaliseren en goede afspraken te maken.
Klaar voor verdere groei
Met Socius Connect zijn alle stakeholders en alle werkprocessen met elkaar verbonden via één integrale webapplicatie. In 17 panden, onder andere in Utrecht, Leiden, Amsterdam en Wageningen, wonen 2.000 jongeren. Enkele duizenden staan op de wachtlijst. Voor het onderhoud wordt samengewerkt met zo’n 30 externe leveranciers.
Genomineerd voor de Dutch Interactive Awards
De Dutch Interactive Awards zijn de belangrijkste prijzen voor het interactieve producties van Nederlandse makers. Het is een initiatief van het magazine Emerce en Dutch Digital Agencies. Way2Web is met Socius Connect genomineerd in de categorie ‘Communities’.

Stakeholders in contact
- >17 panden
- > 2000 bewoners
- >5000 inschrijvers op wachtlijst
- 30 leveranciers
- 80 FTE beheer
Allemaal verbonden via één integrale webapplicatie.
Efficiënt
- Onderhoudsverzoeken direct bij leverancier
- Bewoner en leveranciers zelf in contact, wat zorgt voor betere afspraken
- 30% tijdsbesparing voor de backoffice ten opzichte van concurrenten
Effectief
- Automatische wervingscampagnes voor lege units
- Geen leegstand, wat zorgt voor hogere huuropbrengsten
Bent u klaar voor the next level?
De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?
