Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Dani Prozee

Extra aandacht voor responsive sites in Google zoekresultaten

Al meer dan 40% van het wereldwijde zoekverkeer wordt gedaan op smartphone en tablet. Het is daarom niet vreemd dat Google heeft besloten in mobiele zoekresultaten aan te geven of een site geschikt is voor mobiele apparaten.

Het wordt namelijk door bezoekers als behoorlijk vervelend ervaren wanneer een website slecht leesbaar is op een smartphone of niet te navigeren is op een tablet. Bezoekers die op zoek zijn naar specifieke informatie kunnen daardoor geneigd zijn weg te klikken. Misschien bezoekt hij vervolgens de responsive website van een concurrent die wel voorziet in die informatiebehoefte.

Extra aandacht voor responsive sites in Google zoekresultaten

Al meer dan 40% van het wereldwijde zoekverkeer wordt gedaan op smartphone en tablet. Het is daarom niet vreemd dat Google heeft besloten in mobiele zoekresultaten aan te geven of een site geschikt is voor mobiele apparaten.

ipad2

Waarom is responsive nodig?

Het wordt namelijk door bezoekers als behoorlijk vervelend ervaren wanneer een website slecht leesbaar is op een smartphone of niet te navigeren is op een tablet. Bezoekers die op zoek zijn naar specifieke informatie kunnen daardoor geneigd zijn weg te klikken. Misschien bezoekt hij vervolgens de responsive website van een concurrent die wel voorziet in die informatiebehoefte. In dit blog vindt u daarom meer info over hoe het mobiele gebruik van uw site te analyseren en welke oplossingen er zijn.

ipone

Is uw site responsive voor Google?

Checken of uw site het label ‘-voor mobiel-‘ krijgt van Google? Test dat dan hier. Voer een URL in van uw site en de Google Bot loopt uw site door op een aantal punten. Zo is bijvoorbeeld belangrijk dat uw site niet gebruik maakt van Flash, ook wordt gekeken of er niet horizontaal gescrold moet worden. Ook de klikbaarheid van links op kleine schermen wordt meegenomen.

Het mobiel gebruik van uw website inzien

Met behulp van Google Analytics kan worden ingezien hoeveel bezoekers binnenkomen via een smarthphone of tablet. Dit kan worden ingezien onder het onderdeel ‘mobiel’ in het overzicht van Analytics. Hier kan worden afgelezen welk aandeel mobiel verkeer heeft in de totale bezoekersstromen. Veel mobiele bezoekers kan ook invloed hebben op de bounce-rate van uw site. Veel bezoekers blijven niet zodra zij een niet-leesbare website zien verschijnen.

ga

Ranking in zoekresultaten

Google heeft aangegeven dat zij in de toekomst niet uitsluit mobiele websites hoger te ranken in zoekresultaten. Dit kan het verschil gaan betekenen tussen bovenaan in de zoeklijsten komen van Google, of een plekje op de tweede pagina. Er is dus geen beter moment dan nu om te zorgen dat uw website klaar is voor de toekomst.

Hulp nodig?

Wij denken graag mee over de mogelijkheden om uw site responsive te maken. Dit kan bijvoorbeeld door deze te herbouwen in een nieuwe CMS of te voorzien van een gehele nieuwe voorkant.

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?