Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Dani Prozee

Google Tag Manager, wat kan je ermee?

Gegevens voor Analytics, AdWords en andere tracking tools die Google biedt zorgen voor een overload aan code en inloggegevens. Om dit allemaal te centraliseren heeft Google enige tijd geleden de Google Tag Manager geïntroduceerd. Een tool waarin Google Analytics en Google AdWords tags zijn samengevoegd in één handig overzicht. Weer een leuke tool, maar heb je het eigenlijk wel nodig?

Tracking tools

Gegevens voor Analytics, AdWords en andere tracking tools die Google biedt zorgen voor een overload aan code en inloggegevens. Om dit allemaal te centraliseren heeft Google enige tijd geleden de Google Tag Manager geïntroduceerd. Een tool waarin Google Analytics en Google AdWords tags zijn samengevoegd in één handig overzicht. Weer een leuke tool, maar heb je het eigenlijk wel nodig?

 

Google Tag Manager voor marketeers

Via Google Tag Manager kun je eenvoudig een account aanmaken waarna er een stukje code uitrolt (Google Tag Manager container). Deze vervangt alle overige code:

google_tag_manager1

In het beheerpaneel van Google Tag Manager kan je eenvoudig tags (stukjes code) aanmaken die je direct live kunt koppelen aan je container, zonder dat je hier een programmeur voor nodig hebt. Daarmee is het een ideale tool voor marketeers. De tags die Google Tag Manager ondersteund, zijn o.a.:

  • AdWords conversie meting
  • Google Analytics
  • Remarketing via Google Display Netwerk

Bekijk hier de volledige toelichting op deze Google Tag Manager tags.

 

Voordelen van Google Tag Manager

  • Eenvoudig te gebruiken zonder technische kennis
  • Direct live zetten van nieuwe tags
  • Sneller laden van pagina’s (door clean code)
  • Niet meer switchen tussen Analytics en AdWords accounts

 

Nadelen van Google Tag Manager

  • Geavanceerde tags (lees: ingewikkelde tags) worden nog niet ondersteund
  • Geen controle over volgorde waarin de browser de tags leest
  • Nog een extra account op de lijst

 

Heb ik het nodig?

Wij werden getipt om Google Tag Manager ook voor onze relaties te implementeren. ‘Zeer handig en een echte marketingtool‘ was de opmerking die ons onderzoek naar het fenomeen instelde. Na deze research kwamen wij erachter dat de Tag Manager voor ons geen toegevoegde waarde biedt. Op online marketinggebied zijn wij alleen actief op SEO, waarvoor maar één script voor nodig is, namelijk Google Analytics. Toch zal de tool voor conversiegerichte markeeters zeer interessant zijn. Zo kun je direct je aanpassingen testen en live zetten. Meer weten over deze of andere analysetoepassingen? Neem gerust contact met ons op!

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?