Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Dani Prozee

Het belang van een mobiele website

Meer en meer mensen beschikken over een smartphone of een tablet, wat inhoudt dat mobiele websites steeds meer worden bezocht. In 2014 zal meer dan de helft van alle internet-gebruikers het internet bezoeken vanaf een smartphone. Naast het gebruikelijke email checken zijn shoppen en het vinden van lokale diensten tegenwoordig iets natuurlijks geworden voor de mobiele internet-gebruiker. Dit betekent dat u meer dan de helft van de internet-gebruikers misloopt als uw website niet mobiel bereikbaar is.

Smartphone en tablet!

Meer en meer mensen beschikken over een smartphone of een tablet, wat inhoudt dat mobiele websites steeds meer worden bezocht. In 2014 zal meer dan de helft van alle internet-gebruikers het internet bezoeken vanaf een smartphone.
Maurits 
Technisch bedrijfskundige
Directeur

Naast het gebruikelijke email checken zijn shoppen en het vinden van lokale diensten tegenwoordig iets natuurlijks geworden voor de mobiele internet-gebruiker. Dit betekent dat u meer dan de helft van de internet-gebruikers misloopt als uw website niet mobiel bereikbaar is.

Hieronder volgen de voordelen van een mobiele website en wat praktische informatie met betrekking tot het bouwen van de mobiele website. Een mobiele website maken is niet moeilijk of duur. Feitelijk is het een kleinere, simplistische versie van uw bestaande website. Het belangrijkst is het herkennen van de sleutelacties van uw klanten als ze uw mobiele website bezoeken.

Belangen

1. E-commerce

Focused uw bedrijf op e-commerce, of het verkopen van producten of services, dan is het extra van belang dat u aandacht geeft aan een mobiele website. Uw klanten gebruiken hun smartphone om uw prijzen, maar ook die van uw concurrenten op te zoeken, zodat ze weten waar ze de beste deal krijgen. Als u een mobiele website heeft, kunnen klanten zonder problemen browsen en betalen via hun smartphone. Als een klant op uw website komt wanneer deze geen mobiel browsen ondersteunt, zou een klant zich kunnen bedenken. Voor de extra moeite die het kost om een aankoop op uw website te maken, zou het product net zo goed ergens anders gekocht kunnen worden.

2. GPS

Met een goede mobiele website kunt u klanten aantrekken die bij u in de buurt zijn. Potentiele klanten gebruiken steeds vaker GPS om te zoeken welk bedrijf ze het beste kan voorzien aan hun behoefte. Als een klant op zoek is naar een garage of een italiaans restaurant, kan de smartphone laten zien waar het dichtsbijzijnde bedrijf zit. Zonder een mobiele website krijgt een klant niet te zien wat er op het menu te vinden is, of wat voor services uw garage biedt. Als u informatie kunt verstrekken via een mobiele website, vergroot uw aantrekkelijkheid voor klanten in de buurt.

Waar moet ik rekening mee houden ?

1. De schermen zijn kleiner, dus de lettertypes zijn kleiner. U kunt niet alle informatie van de originele website bewaren.

2. Koffie in de ene hand, autobesturend met de andere hand. Als u wilt dat uw klanten een formulier invullen, hou het dan kort; naam en email adres.

3. De grootte van bestanden. Telefoons zullen nooit zo snel worden als desktop computers, dus zet geen onnodig grote bestanden en afbeeldingen op uw website.

4. iPhones, Androids en Blackberrys werken allemaal met een ander besturingssysteem. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw mobiele website met alle besturingssystemen te bezoeken is.

5. Bellen door op een telefoonnummer te drukken. Alle nummers op uw website moeten via uw website te bellen zijn, dit kan al door een simpele code toe te voegen die een gesprek meteen start.

6. Zorg ervoor dat u te vinden bent via GPS. Als u zoekt op een restaurant, fitnesshal, tankstation of winkel, laat GPS zien welke van de winkels het dichtst in de buurt is.

Kortom, hoe simpeler hoe beter. Verminder de hoeveelheid, de grootte van bestanden, minimaliseer het aantal typewerk, en maak gebruik van de mogelijkheden van de smartphone door ‘bellen door te drukken’  nummers toe te voegen en om ervoor te zorgen dat de locatie te vinden is.

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?