Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Robert Horsmans Leestijd 8 min.

Hoe bereiken we vrouwelijke developers?

In een vorig artikel legden we uit waarom onze branche gebaat is bij (veel) meer vrouwen. Om te beginnen omdat we in tech te maken hebben met een enorm (en snelgroeiend) tekort aan mensen. En zeker ook omdat diversiteit binnen een team blijkt te leiden tot betere prestaties. Alle reden dus voor actie!

Inclusiviteit en diversiteit

Inclusief werkgeverschap is voor Way2Web eigenlijk al jaren heel gewoon (al noemden we het niet zo). We willen als werkgever bijvoorbeeld kansen geven aan jongeren voor wie meedoen aan het ‘gewone’ arbeidsproces niet vanzelfsprekend is. Daarnaast mag je ons team dankzij een Zweedse en een Colombiaanse developer ook multicultureel noemen.

Eerlijk is eerlijk, we hebben weliswaar vier geweldige vrouwen in dienst (wat ook al vrij weinig is), het aantal vrouwelijke developers is helaas nul. Zou dat misschien aan ons kunnen liggen?

We weten dat er genoeg vrouwen zijn met interesse in techniek. Slechts een deel daarvan kiest voor een technische studie, en een deel daar weer van voor een technisch beroep. Tot slot blijken vrouwen in een technisch beroep het vaak na een tijdje voor gezien te houden.

Met dat laatste hebben we geen ervaring. Maar positioneert Way2Web zich als werkgever wel aantrekkelijk genoeg voor vrouwen? Het is namelijk niet zo dat we vrouwelijke sollicitanten afwijzen – ze reageren eigenlijk helemaal niet. Wat zijn punten waar we in het vervolg op moeten letten?

Gezocht: senior developer V/V

Wettelijk gezien is het verboden om een bij werving en selectie een onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen. Wat je wel kunt doen is een tekst toeschrijven naar de doelgroep die jij wilt aanspreken.

Het blijkt dat vrouwen niet zoveel hebben met termen als rockstar, ninja of superheld. Zou de naam Female Tech Heroes (het netwerk event voor meer vrouwen in tech) soms door een man zijn bedacht?

Andere typisch mannelijke woorden zijn volgens een specialist voor arbeidsmarktcommunicatie o.a. analytisch, autonoom, competent, energiek, gedreven, innovatief, leiderschap, onafhankelijk, ondernemend, professioneel, stressbestendig, uitdaging en zelfsturend.

(Meer) vrouwelijke woorden: communicatief, creatief, enthousiast, klantvriendelijk, loyaal, menselijk, open, plezierig, sociaal, toegewijd, veelzijdig, verantwoordelijk, verbindend en zorgvuldig.

Het lijkt er dus op dat mannen zich meer aangesproken voelen door functionele, actiegerichte woorden. En dat vrouwen meer affiniteit hebben met sociale en ‘warme’ begrippen.

Way2Web Jochem post its

Competenties, werkklimaat, arbeidsvoorwaarden

Een lange lijst functie-eisen werpt een drempel op. Mannen reageren al als ze maar aan 50% van de eisen voldoen. Voor vrouwen ligt dat op 80 tot 90%. Vrouwen die al in de IT werken zijn het er over het algemeen over eens dat het veel belangrijker is welke competenties iemand heeft, dan of ze iets al kunnen.

Willen we meer vrouwen aanspreken dan is het niet alleen belangrijk om een beetje op onze woorden te letten, maar ook om meer aandacht te besteden aan de reden waarom je graag bij Way2Web zou willen werken. Dat juist samenwerken, veel communiceren en een prettige werksfeer kenmerkend zijn voor ons bedrijf zou best wat meer benadrukt kunnen worden.

Verder vinden vrouwen andere arbeidsvoorwaarden belangrijk, denk aan parttime mogelijkheden, werksfeer, opleidingen, coaching en flexibele werktijden. Terwijl mannen vaak salaris, pensioen en bonusregeling bovenaan hun lijstje hebben staan.

Natuurlijk moeten we ervoor waken om niet te zwart-wit te denken. Er zijn vast ook grote verschillen binnen de mannelijke en de vrouwelijke populatie. Daarnaast weten we ook niet in hoeverre de technologiesector op dit gebied verschilt van de arbeidsmarkt in z’n algemeenheid. Salaris, pensioen en bonusregeling staan bij de (mannelijke) developers bijvoorbeeld helemaal niet bovenaan, zo blijkt uit recent eigen onderzoek.

Werk aan de winkel

Stof tot nadenken genoeg. Wij zijn ervan overtuigd dat Way2Web een fijne werkgever is voor vrouwen en dus gaan we ons kritisch buigen over onze eigen vacatureteksten. En zeker ook even praten met de recruiter die voor Way2Web naar talenten zoekt.

Als we straks hopelijk ook vrouwelijke developers in dienst hebben is het zaak dat ze niet, zoals regelmatig gebeurt, na verloop van tijd toch afhaken. Hoe stimuleer je een cultuur waarin mensen niet alleen goed presteren maar zich ook langdurig aan je bedrijf committeren? Mooi onderwerp voor een volgend artikel!

Textio analyseerde ruim 25.000 vacatures in de IT en negeerde alle woorden die in iedere advertentie voorkwamen. De termen die overbleven typeren de bedrijfscultuur en dan zie je ineens opmerkelijke verschillen.

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?