Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Dani Prozee

Hoe kan ik mijn kleine bedrijf online sterk over laten komen?

Voor kleine bedrijven die ‘sterk’ wil lijken in de online wereld, gaat het er niet om je voor te doen als een groter bedrijf dan je bent. Het gaat erom dat je een grote bron van nieuwe inzichten bent voor klanten. Kleine bedrijven hebben het voordeel om snel en behendig te reageren op nieuwe manieren om klanten te krijgen. De mogelijkheid om snel te experimenteren, implementeren en om creatief te zijn is een groot voordeel. Hieronder volgen een paar manieren om een grotere bron van informatie en inzichten te zijn voor je online klanten, door middel van zoekmachine optimalisatie en social media.

Grote bron van nieuwe inzichten

Voor kleine bedrijven die ‘sterk’ wil lijken in de online wereld, gaat het er niet om je voor te doen als een groter bedrijf dan je bent. Het gaat erom dat je een grote bron van nieuwe inzichten bent voor klanten. Kleine bedrijven hebben het voordeel om snel en behendig te reageren op nieuwe manieren om klanten te krijgen.
Maurits 
Technisch bedrijfskundige
Directeur

 

De mogelijkheid om snel te experimenteren, implementeren en om creatief te zijn is een groot voordeel. Hieronder volgen een paar manieren om een grotere bron van informatie en inzichten te zijn voor je online klanten, door middel van zoekmachine optimalisatie en social media.

6 tips

1. Blog

Een blog is een simpele manier van content management welke voordelen biedt voor sociale media en zoekmachine optimalisatie. Een blog zal je positie binnen Google versterken. Wanneer je een blog als een bron gebruikt voor nuttige informatie, komen er meer bezoekers op je site en dus klanten.

2. Nieuwsbrief en email marketing

Nieuwsbrieven via de email zijn een goede manier om direct contact te hebben met (toekomstige) klanten. Nieuwsbrieven dienen als continuiteit voor je online contacten via sociale netwerken. Je kunt ze publiceren als blog via zoekmachines. Via nieuwsbrieven kun je nuttige en doelgerichte informatie aanbieden over producten en diensten, die voor meer leads zullen zorgen.

3.  Media en opgegeven artikelen

In de media komen is een must voor kleine bedrijven. Zorg ervoor dat je genoemd wordt in de locale ondernemingsmedia, dit creëert aandacht, vertrouwen en zal nieuwe mogelijkheden creëren. Maak een lijst van de lokale ondernemingsbladen, schrijvers, redacties, en bloggers. Stuur ze korte en bondige informatie op over jouw bedrijf. Wanneer iemand een email krijgt van de CEO of VP van een klein bedrijf, laat dit een goede indruk achter. Als er een blog over je wordt geschreven, vul dit dan aan met bruikbare, nuttige informatie. Voorzie deze informatie van een nieuw inzicht, dat een perspectief biedt waardoor je opvalt.

4.  Kennisbank

Een manier waarop kleine bedrijven hun grotere concurrentie verslaan in zoekopdrachten is door een betere bron te zijn van kennis, bijvoorbeeld via een kennisbank. De meest toegepaste vormen hiervan zijn artikelen, video’s en podcasts.

5.  Sociale netwerken en media

Vroeger vonden klanten dat wanneer ze een bedrijf belden, dat dit gratis moest zijn. Tegenwoordig verwachten klanten dat het merk dat ze kopen sociaal actief is. Dit betekent voor een bedrijf dat het aanwezig moet zijn binnen het sociale netwerk dat het meest wordt gebruikt door de klanten. Dit hoeft niet heel veel tijd te zijn, maar wanneer je consistent tijd besteedt aan interacties en relaties kun je een grote groep volgers ontwikkelen. Het belangrijkste hierin is het juiste platform kiezen. Informatie die je via je nieuwsbrief of blog verspreidt kun je bijvoorbeeld laten crosslinken met je sociale media netwerk.

6.  Evenementen

Netwerken is voor kleine bedrijven ontzettend belangrijk. Evenementen zijn een uitstekende manier om contact te leggen met toekomstige klanten en medewerkers, partners en belangrijke mensen binnen jouw vakgebied. Bovendien is het een ideale plek om informatie te delen.

Maar moet je al deze manieren echt volgen als klein bedrijf? Nee hoor. Wanneer je je in alles een beetje verdiept is dat niet effectief. Begin klein en pas je aan naarmate je erachter komt wat er wel en niet werkt voor jouw bedrijf.

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?