Meer informatie Ja, ik geef toestemming

Hoe vergroot ik de actie van mijn websitebezoekers?

Conversie verhogen

Na enkele maanden hard werken is de nieuwe bedrijfswebsite eindelijk in de lucht. Via Google Analytics meet je de resultaten, er komen mensen op de website en de bezoekersaantallen lopen op! Vreemd genoeg wordt er echter geen contact opgenomen en levert de website nog geen klanten op. Hoe kan dit beter? In dit artikel geven we je 5 praktische tips om de conversie op je website te verhogen.
Maurits 
Technisch bedrijfskundige
Directeur

 

Een vijftal praktische tips op het gebied van website-optimalisatie.

1. Bepaal je doel en meet het resultaat

Elke website heeft een ander doel. Zo heeft een webshop als doel om producten te verkopen, terwijl een informatieve website voorziet in informatie voor haar bezoekers. Bepaal vooraf wat het doel is dat je met de klant wilt bereiken. Door hier duidelijkheid in te verkrijgen, kan objectief worden gemeten in hoeverre dit doel bereikt is.

Stel “doelen” in via Google Analytics om te meten wanneer mensen je contactformulier of winkelwagen benaderen en welke actie ze vervolgens ondernemen. Als blijkt dat veel mensen net voor het afrekenen in een webshop afhaken, dan kun je hierop sturen door uit te zoeken waar dit aan ligt.

2. Optimaliseer de homepage

De homepage is over het algemeen de eerste pagina die mensen bezoeken. Binnen 3 seconden moet een bezoeker snappen wat je bedrijf doet en wat je voor de klant kunt betekenen. Lukt dit niet, dan klikt de bezoeker weg. Dit getal wordt gemeten in de vorm van de bouncerate, het percentage bezoekers dat slechts 1 pagina bezoekt.

Zorg er op de homepage voor dat:

–        De bezoeker in 2 zinnen leest wat het bedrijf doet.

–        De klant aangesproken wordt op een bepaalde behoefte. Denk bijvoorbeeld aan een salesbedrijf dat neerzet: “Gaan alle concurrenten er met uw klanten vandoor?” of “Heeft u het idee dat de verkoop flink omhoog kan?”.

–        De homepage niet afschrikt en de hoeveelheid informatie beperkt is.

3. Maak een duidelijk doelpad

Stap 1 is gezet. De klant heeft het idee dat je bedrijf in een bepaalde behoefte kan voorzien. Vervolgens is het belangrijk dat de klant door kan klikken op deze behoefte, via een diensten- of productpagina.

Op de vervolgpagina moet een korte uitleg staan over de dienst of het product. Referenties die je bedrijf heeft betreffende dit product kun je ook gelijk noemen om je expertise te tonen. Door het gebruik van logo’s wordt autoriteitswaarde gecreëerd.

Tot slot moet de pagina ook een duidelijke call-to-action bevatten. Denk hierbij aan: ”Overtuigd? Klik hier voor meer informatie” of “ Bel mij terug voor meer informatie”.

4. Maak gebruik van acties

Mensen houden van korting en speciale acties, gebruik dit ook voor je site! Kortingen en acties zijn vanzelfsprekend erg relevant voor webshops, zorg er daarom voor dat de laatste acties direct op de homepage worden weergegeven. Het gaat er echter niet om dat ze dit artikel kopen, maar een klant die eenmaal rondkijkt in de webshop is eerder geneigd iets anders te kopen.

5. Zet landingspagina’s in

In de afgelopen jaren is de aandachtscurve van bezoekers sterk afgenomen. Dit heeft te maken met de almaar groeiende hoeveelheid beschikbare informatie, maar ook omdat veel van je concurrenten slimmer zijn geworden en dezelfde tactieken hanteren. Zo willen bezoekers graag zo snel mogelijk de USP’s en beschikbare producten van het bedrijf zien.

Maak je voor je marketing gebruik van Google Adwords, dan is het aan te raden een speciaal daarvoor ingerichte landingspagina te gebruiken. Een dergelijke pagina is een samenvatting voor de klant, waarin de belangrijkste voordelen van een product genoemd staan evenals  een laagdrempelige call-to-action.

 

De conclusie

Samenvattend kunnen we stellen dat je het de klant zo makkelijk mogelijk moet maken om kennis te maken met het bedrijf en haar diensten. Hadden bezoekers in het begin van het internet nog tijd om alles door te lezen, nu is het de verantwoordelijkheid van de websiteontwikkelaar om de informatie zoveel mogelijk voor te kauwen. Doe je dit goed, dan zul je succesvol converteren.

Vraag je je ook af of conversie op je website vergroot kan worden? Neem direct contact met ons op en we kijken graag met je mee.