Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Peter Paul Keulers Leestijd 8 min.

Hosting van betrouwbare en veilige applicaties, deel 3: snel ingrijpen bij storingen

Softwareontwikkelaar Way2Web werkt nauw samen met hostingbedrijf Exonet om maximale beschikbaarheid en beveiliging van applicaties te kunnen garanderen. We doen er alles aan om incidenten te voorkomen, maar hoe reageren we als er zich nu toch storingen voordoen? Dat lees je in het derde artikel van deze reeks.

Continue monitoring

In het eerste blog over onze samenwerking beschreven we al dat er meerdere oplossingen voor het continu monitoren van een applicatie zijn ingericht, die direct een signaal afgeven bij een storing. Sentry bijvoorbeeld verstuurt een foutmelding via Slack, de groeps-chat voor het ontwikkelteam.

Hierdoor is een probleem razendsnel bekend en vaak zelfs al opgelost voordat een klant er hinder van ondervindt. Afhankelijk van hoe ernstig de storing was wordt dit na 5 minuten opgevolgd met een sms. Peter Paul van Way2Web: “In het Service Level Agreement is vastgelegd op welk moment er uiterlijk communicatie moet plaatsvinden, maar voor ons is het natuurlijk de kunst om ruim binnen die tijd te blijven!”

Beheer van de hardware

Exonet beheert de hardware en heeft eveneens meerdere systemen om problemen te detecteren en te melden – of zelfs meteen automatisch op te lossen. Omdat Way2Web ook toegang heeft tot deze monitorapplicaties worden problemen nog sneller aangepakt. Vier ogen zien tenslotte meer dan twee.

Jesper van Exonet: “Een melding verschijnt op een van de vele schermen op kantoor en wordt toegewezen aan een collega. Buiten kantoortijd hebben er altijd twee mensen dienst. OpsGenie is de software die storingsmeldingen binnenkrijgt en doorstuurt naar de mobiele apps van de dienstdoende collega’s. Reageren ze daar niet op dan wordt er telefonisch contact opgenomen en desnoods wordt er vervolgens geëscaleerd naar iedereen bij Exonet.”

ingrijpen bij storingen

Problemen van buitenaf kunnen vele verschillende oorzaken hebben

Problemen van ‘buitenaf’

Een probleem kan zich ook ‘buiten’ de eigen software en hardware voordoen. Bijvoorbeeld als een dataknooppunt eruit ligt of wanneer er sprake is van een hack. “Wij hebben invloed op de Way2Web servers en het platform. Het datacenter en het netwerk zijn niet van ons maar van BIT. Daarom hebben we nauw contact met hun engineers”, vertelt Jesper.

“BIT heeft alles zo ingericht dat één knooppunt of internetverbinding geen (langdurige) invloed heeft op de beschikbaarheid. Stel dat de AMS-IX (Amsterdam Internet Exchange) niet werkt, dan kan het netwerk ook worden bereikt via onder andere Londen en Düsseldorf. Een luxe die veel andere providers niet hebben!”

Alert op hackers

“We hebben een hoop voorzorgsmaatregelen getroffen om hacks te voorkomen. Het grootste risico op dit moment zit bij “social engineering”, mensen doen zich bijvoorbeeld voor als medewerkers van Way2Web en proberen toegang te krijgen tot de servers. Mocht dat onverhoopt lukken dan vormen we meteen een team met Way2Web, proberen we de ingang te vinden en te dichten, en analyseren we grondig wat er precies is gebeurd.”

“De meeste hacks vinden overigens plaats in de systemen van onze klanten, bijvoorbeeld in een CMS. Het beheer daarvan is dus een belangrijk onderdeel van de beveiliging in de gehele keten. We bieden ondersteuning door het verzamelen van logbestanden. Daarnaast adviseren we over een betere beveiliging. Exonet is, net als Way2Web, ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd en heeft dus ook de eigen organisatie goed voor elkaar op het gebied van informatiebeveiliging.”

Met deze driedelige serie artikelen hebben we je een indruk willen geven van de manier waarop softwareontwikkelaar Way2Web en hostingbedrijf Exonet samen zorgen voor maximale performance. In artikel 1 ging het over het live zetten van een applicatie. In artikel 2 is beschreven wat we doen om incidenten te voorkomen.

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?