Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Dagmar Ingelse Leestijd 6 min.

Ideation - onmisbare stap naar succesvolle software

Om van een goed idee een succesvolle softwareoplossing te maken is een gedegen voorbereiding noodzakelijk. Alleen dan wordt de kans op grote tussentijdse aanpassingen of zelfs een herstart verkleind. Met ideation ondersteunen we je met die zorgvuldige voorbereiding waar dat nodig is.

Meer dan brainstormen

Ideation betekent letterlijk ‘het zien van een idee’ of ‘je ergens een voorstelling van maken’. Door sommigen wordt het ook wel gebruikt als een vorm van brainstormen – samen werken aan de ontwikkeling van een nieuw idee.

Toch gaat ideation bij Way2Web een flinke stap verder: het gaat niet alleen om een goed idee bedenken maar vooral om het realiseren van dat idee. Brainstormen is een creatief proces, ideation is meer een kwestie van een idee tegen het licht houden en zorgvuldig onderzoeken en aannames doorspitten. Een essentiële stap tijdens de voorbereiding.

Way2Web Tom Youri Maurits

Hoe realistisch is een software idee?

Wanneer een opdrachtgever contact met ons opneemt heeft hij vaak al een goed doordacht plan of zelfs een uitgewerkte business case. Met ideation helpen we om dat plan vanuit softwarematig en bedrijfsmatig perspectief te valideren, verbeteren en verrijken.

Zo zorgen we er samen voor dat een idee klopt is én dat ook de IT-kant van het verhaal goed onderbouwd is. Wat we vooral doen is (veel) kritische vragen stellen en vooronderstellingen testen. Maar we proberen natuurlijk ook zoveel mogelijk slimme ideeën aan te dragen. Dit leidt tot een stevig fundament voor kansrijke softwareoplossingen waar echt behoefte aan is én waar mensen voor willen betalen.

Waar kijken we naar?

Met ideation komen er heel wat kritische vragen en thema’s op tafel. Een paar daarvan beschrijven we hier. De basisvraag is altijd: bestaat er een probleem in de markt en voor wie is dat precies een probleem? Wanneer is dat probleem opgelost en welk middel zou je daarvoor kunnen inzetten? En ook: hoe gróót is het probleem eigenlijk?

Ook bedrijfsmatige vragen komen aan de orde: hoe groot is de totale markt voor jouw oplossing, wie is bereid ervoor te betalen en hoevéél wil men ervoor betalen? Zijn er concurrenten, wat kunnen we van ze leren, en waarom ben jij heel anders dan die overige aanbieders?

Heel praktisch kijken we bovendien hoe het product verkocht gaat worden (direct of via resellers) en hoe de onboarding van nieuwe klanten geregeld wordt. Juist dat laatste is belangrijk voor de klantbeleving en een van de meest onderschatte marketinginstrumenten.

Een goed doortimmerd plan

Het is belangrijk om te weten dat Way2Web geen business consultant is die met een adviezen komt over hoe je een en ander aan moet pakken. We begeleiden je juist om zélf je plannen te toetsen, te verbeteren en uit te breiden. Onze visie op software en jarenlange ervaring met het ontwikkelen van business cases biedt daarvoor de perfecte basis.

Na ideation, dat meestal zo’n 2 à 3 weken in beslag neemt, heb je een solide business case om verder te kunnen. Je weet nu: het idee klopt en heeft toegevoegde waarde. Als volgende stap ga je de interesse in de markt testen. Ook daar begeleiden we je bij.

Met productdesign wordt jouw oplossing door onze UX/UI-designers met zo weinig mogelijk kosten zo concreet mogelijk gemaakt, om gebruikers of klanten te laten zien, begrijpen en ervaren wat je te bieden hebt. Dat er behoefte is aan een oplossing heb je in deze fase gevalideerd – maar of ze ook behoefte hebben aan jouw specifieke oplossing is nog de vraag.

In 3 stappen naar succesvolle software

Ideation → Je plan of business case valideren, verbeteren en verrijken.
Productdesign → Met een concept-oplossing de interesse testen in de markt.
Ontwikkelplan → De oplossing doeltreffend en efficiënt realiseren

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?