Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Robert Horsmans Leestijd 10 min.

Maak een succes van je softwareproject: Twee product owners kunnen meer dan één (en sneller)

Meerdere factoren bepalen of een softwareproject een succes wordt en de klantverwachting overtreft. De allerbelangrijkste: zorg voor een geweldige product owner. Of beter nog: twéé product owners – een bij de softwareontwikkelaar en een bij de klant. We leggen je hier uit waarom.

Softwareontwikkeling? Scrum all the way!

Bij Way2Web zijn we ‘scrum all the way’, maar we kennen ook de kritische geluiden over het werken in agile teams. Het kost nog wel eens moeite om alle betrokkenen te overtuigen van de kracht van deze werkwijze die bijvoorbeeld veel vrijheid en verantwoordelijkheid bij het scrum team legt. Een team waar de klant overigens ook bij hoort.

Toch heeft scrum veel voordelen. Door te werken in sprints kun je eerder opleveren en kom je tot een beter eindproduct, dat niet meteen na de livegang alweer aangepast moet worden aan nieuwe eisen, mogelijkheden of marktomstandigheden bijvoorbeeld.

Way2Web pokeren schatten

Belangrijk onderdeel van het scrumproces: het inschatten van de benodigde tijd per onderdeel

De beste software gemaakt door het beste ontwikkelteam

Binnen een scrum team is de product owner of PO, de vertegenwoordiger van de klant. En dat is een rol die niet onderschat moet worden. De PO moet de grote lijnen van een project (blijven) overzien, snappen wat de business case van de klant is, maar moet ook veel feeling hebben met digitale techniek.

Een product owner programmeert zelf niet, maar is wel verantwoordelijk voor de items in de backlog die ontwikkeld moeten worden en in welke volgorde dat gebeurt. Daarnaast zorgt hij of zij voor optimale communicatie met de klant én met het ontwikkelteam.

De kwaliteit van de product owner is dan ook van doorslaggevende betekenis voor het succes van een project. De PO kan de productontwikkeling letterlijk maken of breken. Een fantastische PO zorgt voor het best mogelijke product, gemaakt door het best functionerende team.

Ook een product owner bij de klant graag

“De klant” is vaak niet één persoon, maar een organisatie met meerdere personen met verschillende mandaten. Daarom zouden wij het liefst een tweede product owner aan het team toevoegen: een klantPO. Een tweede PO is formeel een rol die in het agile scrum evangelie niet beschreven staat, maar is in onze ogen van grote betekenis om van een project een succes te maken.

Deze product owner moet beschikken over dezelfde kwaliteiten als die aan de kant van de softwareontwikkelaar. Hij moet ‘the big picture’ kennen om keuzes tijdens het ontwikkelproces in lijn te brengen met business doelstellingen, maar ook feeling hebben met de technologie.

Hij moet uiteraard het mandaat krijgen om beslissingen te nemen. En hij (of zij natuurlijk) moet een geweldige ‘communicator’ zijn die alle stakeholders informeert en bij het proces blijft betrekken. Als je dit voor elkaar krijgt, gaat je project veel harder. Sterker nog: vaak blijkt de grootste winst te zitten in keuzes die niemand ooit durfde te maken. Met nog betere software als gevolg.

Way2Web klant product owner

Niet alleen bij Way2Web maar ook bij de klant een helder overzicht van alle wensen

Scrum in de praktijk

Makkelijk gezegd natuurlijk, maar voor de klantPO is dat een enorme en zware taak. Dat klopt en daar helpen we dan ook bij. We worden er steeds beter in om de klantPO te voorzien van de juiste informatie en tools. We leveren gegarandeerd wekelijks op. En dit najaar beginnen we met een speciale cursus ‘Scrum voor klantPO’s’.

Een fantastische PO en een eveneens geweldige klantPO zorgen samen voor een nóg beter product, gemaakt door een nóg beter functionerend scrumteam. Recente projecten waarbij we die belofte inmiddels hebben waargemaakt zijn MaaShub, CIBV en Dopper.

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?