Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Peter Paul Keulers Leestijd 7 min.

Praten met een webapplicatie: kan dat?

Bel Robert. Maak een notitie. Wat voor weer zou het zijn in Den Haag? Wat is de zin van het leven? Met de komst van Siri op de iPhone in 2014 is praten met een computer heel praktisch en af en toe zeer vermakelijk. En het duurt niet lang meer voordat we door ‘home automation’ met allerlei apparaten in huis kunnen praten.

Praten met een webapplicatie

Bel Robert. Maak een notitie. Wat voor weer zou het zijn in Den Haag? Wat is de zin van het leven? Met de komst van Siri op de iPhone in 2014 is praten met een computer heel praktisch en af en toe zeer vermakelijk. En het duurt niet lang meer voordat we door ‘home automation’ met allerlei apparaten in huis kunnen praten.

Toch zijn we al langer vertrouwd met een computer die tegen ons praat. “Toets een 1 om verder gaan”. Telefooncentrales van bijvoorbeeld financiële instellingen en callcenters praten al jaren tegen ons. Zowel inbound (jij belt in) als outbound (de computer belt jou).

Spreken en luisteren

Vervolgens konden applicaties voor Interactive Voice Response (IVR) ook spraak herkennen. Je omschrijft zo duidelijk mogelijk waarvoor je belt en de applicatie gaat op zoek naar passende informatie of de juiste medewerker om je verder te helpen.

Strakke keuzemenu’s en gestuurde dialogen lijken inmiddels achterhaald door de komst van conversationele IVR. De klant kan op een natuurlijke, intuïtieve manier en in z’n eigen woorden, met een computer communiceren en zelf antwoorden vinden of problemen oplossen.

 

Nieuwe toepassingen

IVR wordt vooral toegepast om telefoniestromen te beheren en klanten verder te helpen zonder onnodig hoge (personeels)kosten te maken. Maar praten met een computer is natuurlijk ook een uitkomst wanneer het niet mogelijk of niet veilig is, om informatie via het toetsenbord van een device door te geven.

Denk aan mensen die gehandicapt zijn. Of wanneer je bijvoorbeeld in de auto zit en je ogen op de weg en de handen aan je stuur moet houden. Way2Web ontwikkelde onlangs een oplossing waarmee chauffeurs vanuit hun truck kunnen praten met een logistieke applicatie.

Oplossing voor complexe logistiek in de bouw

Bij een groot bouwproject zijn al snel tientallen onderaannemers betrokken die allemaal hun eigen materialen laten aanleveren. Komt een chauffeur te laat (of juist te vroeg) of lost hij de goederen op een verkeerde plek op de bouwlocatie, dan leidt dat meteen logistieke nachtmerrie.

Met de applicatie die Way2Web realiseerde worden die verkeersstromen slim gecoördineerd en waar nodig aangepast op basis van spraakcommunicatie met de verschillende chauffeurs. Hoe we die oplossing en de API-koppeling met IVR realiseerden lees je binnenkort in de casebeschrijving.

worker-1895691_1920

Blijven innoveren

Praten met apparaten is al lang geen toekomstmuziek meer. We zijn er dan ook zeker van dat het communiceren met een webapplicatie de komende jaren steeds vaker via een ander middel dan een toetsenbord plaatsvindt.

Denk daarbij aan al bestaande toepassingen zoals gezichtsherkenning (Face ID) en locatiebepaling (geotargeting). En wie weet wat ons nog te wachten staat.

Steeds weer nieuwe oplossingen bedenken en continu blijven innoveren is dan ook het devies. En precies dat maakt ons vak zo spannend.

 

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?