Meer informatie Ja, ik geef toestemming

Slimmer adverteren in Google met de AdWords API

Slimmer adverteren in Google met de AdWords API

Voor veel adverteerders geldt dat Google AdWords één van de belangrijkste marketingkanalen is. Des te interessanter wordt het als de mogelijkheden om AdWords te bedienen worden uitgebreid met tools als de AdWords API.

Daarmee kunnen campagnes volautomatisch worden ingesteld, bijvoorbeeld door biedingen aan te passen of geografische locaties toe te voegen. Zo wordt een campagne veel gerichter: met meer omzet en lagere (AdWords-)kosten tot gevolg.

customLogo

Wat is een 'API'?

API staat voor Application Programming Interface. Deze interface wordt gebruikt om automatisch grote hoeveelheden data uit te wisselen tussen twee softwaresystemen. Denk bijvoorbeeld aan het synchroniseren van klantgegevens, het aanmaken van facturen en nu dus ook het instellen van een Google AdWords campagne.

apis-for-marketers1

Welke mogelijkheden biedt de AdWords API?

Er zijn talloze services beschikbaar die elk hun eigen doel hebben. Hieronder volgt een kort overzicht van de mogelijkheden:

  • Het aanmaken van nieuwe campagnes of het toevoegen van zoekwoorden
  • Het aanpassen van advertentieteksten
  • Veranderen van campagne instellingen zoals biedingsniveaus of geografische targetting
  • Het automatisch uit AdWords halen van data en het genereren van maatwerk rapporten, die zelfs gecombineerd kunnen worden met data uit Google Analytics

De Google AdWords API is  dus een hele handige tool voor adverteerders die grote hoeveelheden data snel in hun campagnes willen verwerken, zonder handwerk. Zie voor meer info ook deze informatiepagina van Google

 

no4

Wat zijn de voordelen?

Door de AdWords API te gebruiken kunnen Google AdWords-campagnes vele malen specifieker worden ingericht. En, nog veel belangrijker: door de informatie met de API te verwerken is deze altijd up-to-date. Dat betekent dus dat er:

  • Op de juiste tijd wordt op- of afgeboden.
  • Advertenties voor producten die niet meer op voorraad zijn, automatisch worden uitgezet.
  • Data als keywords of advertentieteksten sneller (of zelfs automatisch) kunnen worden aangepast.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden, of heeft u wellicht een andere informatiebehoefte waarbij een API kan ondersteunen? Neem dan vrijblijvend contact (/contact) met ons op.