Meer informatie Ja, ik geef toestemming
Door Dani Prozee

Weg met de cookie-pop-ups!

Op bijna iedere website krijgt u tegenwoordig te maken met de cookie-pop-up. In bijna alle gevallen wordt de website ontoegankelijk gemaakt en in plaats daarvan verschijnt er een pop-up die je er op aandringt om op ‘ja’ te klikken, wil je de website überhaupt kunnen bezoeken. Het is inmiddels één van de grootste ergernissen van surfend Nederland.

Cookie-pop-ups

Op bijna iedere website krijgt u tegenwoordig te maken met de cookie-pop-up. In bijna alle gevallen wordt de website ontoegankelijk gemaakt en in plaats daarvan verschijnt er een pop-up die je er op aandringt om op ‘ja’ te klikken, wil je de website überhaupt kunnen bezoeken. Het is inmiddels één van de grootste ergernissen van surfend Nederland.
Maurits 
Technisch bedrijfskundige
Directeur

 

Cookiewetgeving slaat de plank mis

De cookiewetgeving is bedoeld om de consument bewust te maken van de aanwezigheid van cookies. Volgens Bart de Liefde van de VVD zou het nut van de melding verloren gaan, omdat het gros van de internetters de cookiemelding niet leest maar direct accepteert. Daarmee schiet de cookiewetgeving haar doel voorbij.

 

Waarom die pop-ups?

Volgens de wetgeving zijn websites vanaf 5 juni 2013 verplicht om een opt-in of opt-out mogelijkheid aan te bieden voor het gebruik van cookies. In de praktijk zien we verschillende methoden om deze schermen te tonen, namelijk:
– Informatiebalk boven of onderin de pagina; keuze tussen ja of nee.
– Pop-up op de landingspagina; deze moet geaccepteerd worden.

Nu klinkt de eerste methode veel gebruiksvriendelijker, maar uit onderzoek blijkt dat de pop-up vaker wordt geaccepteerd. Daarnaast is gebleken dat de informatiebalk averechts werkt op het gedrag van de websitebezoeker, terwijl de pop-up geen negatieve effecten toont op het bezoekersgedrag (Webanalisten.nl, 2013). Juist hierdoor kiezen online marketeers voor de beeldvervuilende pop-ups, omdat dit dus meer opt-ins oplevert.

 

Oplossing

Voor veel websites, waaronder Way2Web.nl, is de oplossing zeer simpel. Dankzij een versoepeling van de wetgeving is het niet meer verplicht om je bezoekers te informeren wanneer je alleen gebruik maakt van een Google Analytics tracking code.

Voor de “big data” marketeers ligt de oplossing al wat gecompliceerder. Daarvoor zou de regering toch echt een andere oplossing moeten voor verzinnen, willen zij de plank niet nogmaals mis slaan. Ons advies? Leg het beheer op één centrale plek voor de internetter. Het liefst nog via een button in de browser zelf. We zijn er van overtuigd dat die irritante pop-ups dan als sneeuw voor de zon verdwijnen.

(bron: Marketingfacts.nl, Webanalisten.nl & Tweakers.net)

 

Bent u klaar voor the next level?

De digitale transformatie biedt fantastische nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor uw onderneming, dat weet ik zeker. Als IT-specialist én ondernemer praat ik daar graag eens met u over verder. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Zullen we een afspraak maken?